Foto: Johannes Andersen
Åge Aleksandersen er i gang med det som skal bli hans siste turné sammen med Sambandet. Etter 55 år på veien har Åge spilt over 5000 konserter, og legger nå turnélivet på hylla med en rekke Norgeskonserter gjennom 2024 og 2025.
Før turnéen avsluttes for fullt neste år med store show på Voldsløkka og Lerkendal, tar Åge svingturen innom Rockefeller for å spille tre intime konserter på en scene han har sett mye til gjennom karrieren sin. Torsdag kveld spiltes første konsert i et utsolgt lokale med et godt voksent publikum som ville få med seg rockelegenden på scenen en siste gang.
Som en sunn Åge-agnostiker må jeg innrømme en viss skepsis til hvordan gårsdagens konsert skulle utarte seg. Man har sett mang en avskjedsturné fra utdaterte rockestjerner forbi sine beste år, og det er ikke alltid de har imponert. Personlig har jeg heller aldri forstått hva som gjorde akkurat denne trønderen til Norges mestselgende rockeartist gjennom tidene, til tross for noen ålreite folkefavoritter.
Men på gårsdagens konsert konverterte Åge vann til karsk og gjorde en sann troende ut av meg. Åge og Sambandet leverte et knallsterkt liveshow som var en sann fryd å få med seg, og beviste at selv etter 55 år vet Åge nøyaktig hvordan man skal levva livet og levere varene live.
Foto: Johannes Andersen
Den første timen av konserten besto av det ene høydepunktet etter det andre, hvor mye av repertoaret ble hentet fra Åges største plater fra 80-tallet. Selv om medianalderen er godt over 50 både på og av scenen er det ordentlig god trøkk i lokalet, og folkefest fra første note. Ballet blir åpnet med signaturlåta “Levva Livet”, en ekte norsk klassiker som får fart i publikum fra første låt.
Med sitt eget “E Street” backingband i form av Sambandet puster Åge nytt liv inn i mange av de største låtene sine, og konserten krydres med imponerende soloer og instrumentale ablegøyer fra samtlige medlemmer av bandet. Man blir servert latinske rytmer på “Fire pils og en pizza”, en atmosfærisk utgave av “Eldorado” og en ekstra funky versjon av “Fremmed Fugl”. En av kveldens største høydepunkter ble den rett og slett episke gjengivelsen av låta “24.12”, hvor man virkelig ble slått i bakken av det sterke lydbildet.
Selv holder Åge en relativt lav profil på scenen, og lar bandet stige frem i rampelyset under mye av konserten. Likevel har han et fint nærvær med publikum, og stiller med sporadiske anekdoter fra turnélivet og litt mimring fra den langstrakte karrieren hans. Han holder det også dagsaktuelt med å relatere flere av de eldre låtene sine med det moderne verdensbildet.
Foto: Johannes Andersen
Gjennom den nesten tre timer lange konserten rekker man å kjenne litt på lengden, og at Åge ikke nødvendigvis er den mest varierte låtskriveren i verden. Midtveis får man høre noen solide numre som “Ramp” og den vakre “Akkurat No”, og det blir et par artige innslag med Prudence-låta “14 pages” og den ferske “Ugress og villskudd” med gjestebesøk fra Joddski på scenen, men det fenger noe mindre jo dypere kutt man blir servert.
Man kjenner nok litt på at dette hadde vært en hakket mer engasjerende konsert om den var noe mer begrenset. For blodfansen er det selvfølgelig bare stas å høre så mange låter som mulig på konsert, men for mer passive besøkende så blir det nok litt mye av det gode. Tolkien-nerder ser helst de utvidede versjonene av Ringenes Herre, men det er ikke tvil om at de kortere utgavene er bedre filmer.
Foto: Johannes Andersen
Folkefesten tar seg opp igjen betraktelig med en forrykende avslutning. “Min Dag” blir en publikumsfavoritt med allsang helt fra bakerste rad, og “Dains med dæ” inviterer til dans og en koselig atmosfære. Konserten rundes av sterkt med “Rio De Janeiro” og et engasjerende cover av “Twist and Shout”, som så leder inn i en velkommen reprise av "Levva Livet”.
Gårsdagens konsert ble en sann fryd for alle som liker livemusikk, og beviste at Åge og Sambandet virkelig kan sakene sine enda. Med et så knallsterkt liveshow på avskjedsturné er det litt trist at dette er noe av det siste vi ser fra dem fremover, men Åge nevner at det blir muligheter for konserter i andre skalaer selv etter denne turnéen. Det får en bare glede seg til.