Noen kaller det kanskje kjedelig, men har du først lagt din elsk på amerikanerne skuffer Gonzalez og co sjeldent. Deres tredje utgivelse X`s er intet unntak fra den minimalistiske drømmepopen de har holdt seg tett på siden Cigarettes After Sex ble formet av frontmann Greg Gonzalez tilbake i 2008. Deres synthtunge lydbilde paret med repetative gitarstrofer som varmt omfavner den hviskende vokalen til Gonzalez er rett og slett som balsam for sjela.

Der de album etter album holder seg pent og ryddig i rommet de har skapt for seg selv, uten å tenke tanken på å utvide horisonten sin, finner en nettopp en slags trygghet i akkurat det at en gang før åpningslåta «X`s» fyrer løs vet akkurat hva en har i vente.

Og det er nok også en årsak til legendestatusen de har opparbeidet seg gjennom årene på indiescenen. Gjennom X’s fortsetter bandet å utforske romantikkens kriker og kroker, dog nedturene som vanlig er mer prevalent enn oppturene. Med sin vel etablerte sound er bandet en varm skulder å gråte på, som gjennom over 14 år har holdt mang en tennåring, inkludert undertegnede, i hånda gjennom livets tøffe tider.

Da X`s føyer seg lett inn i denne rekka er det kanskje noe å spare til en tung regnværsdag i høst, istedenfor på stranda i Granca nå i sommer. Med et lite unntak av «Holding you, holding me» og «Tejano Blue», som med sitt minimalt mer oppløftende lydbilde kan pares godt med litt bølgebris i bakgrunnen. Trenger du også et realt utpust etter et par uker på hytte med storfamilien eller etter å ha kavet gjennom folkemengder og kø på turistattraksjon etter turistattraksjon på storbyferie, er dette lett plata for deg.

Låtene på X`s flyter som vanlig på et Cigarettes After Sex album over i hverandre, og det er vanskelig å si når den ene låta slutter og den andre starter. Dette gjør at albumet raskt går på rundgang. Som jo er nettopp slik god shoegaze, som Cigarettes After Sex også ofte assosieres med, eller ambient album skal være da det er nettopp i det repetitive mye av sjarmen ligger.

Det er få enkelttlåter som stikker ut og flere av dem kunne like gjerne vært «Apocalypse», «Nothings gonna hurt you baby» eller «K». Igjen kan nok dette for mange gjøre det til et album som raskt går i glemmeboken, da det ikke gjør så mye ut av seg. Men det er noe deilig med et album som i 37 minutter har en spesifikk stemning, og at Cigarettes After Sex alltid er en trygg havn å ankre i som leverer på samme nivå som alltid. At de er konsekvente er det iallefall ingen som kan argumentere imot. Dermed er X’s et solid innskud i bandets voksende arsenal, og en lett favoritt for deg som allerede elsker Cigarettes After Sex. Selv om det kanskje for andre er mer et gjesp enn et deilig utpust.