Foto: Lea Meyer
For 27. gang blir bransjefestivalen gjennomført, hvor norsk og internasjonal musikkbransje møtes, både for å diskutere framtiden samt selvfølgelig nyte masse deilig musikk fra morgendagens stjerneskudd. Om du ønsker å være først ute til å se navnene som kommer til å prege topplistene de neste årene er dette definitivt festivalen å karre seg på.
Som oppvarming til helgen tok vi en prat med bookingansvarlig Henrik Posner om hva vi kan forvente av årets festival. Dette er hans første år som bookingansvarlig for by:Larm.
- Og det føles bra. Jeg har jobbet i festivalen siden 2020 hvorav by:Larm for meg alltid har vært en festival med fingeren på pulsen, med et program som representerer tidsånden. Det er ingen festivaler i Norge med et program som føles like relevant som by:Larm, og dette er noe jeg har ment siden første gang jeg dro dit som publikummer i 2018.
Årets lineup setter altså tempen på dagens musikk, kuratert av eksperter fra hele bredden av musikkbransjen.
- Vi har noen forskjellige framgangsmåter for booking av årets festivalplakat, hvorav vi blant annet har tolv artister som er valgt ut av en demojury blant en påmeldingsbunke på over 1000 demoer. Demoprogrammet har alltid vært hjertet i festivalens program, og en har sett flere av demoartistene vokse fram til å bli noen av de største artistene vi har i Norge.
Blant tidligere demoartister finner vi nemlig blant annet Fieh, Cezinando, Kjartan Lauritzen, Dagny, Unge Ferrari, Gundelach og brenn. Årets demoartister består av Dancing the conga, Hiwá, KLIKK9, Markella, Mathias Angelhus, Molbo, naema, Randi Oline, Signe Dø, Snelle, Deponi og Rosa Faenskap. Navn det allerede altså mest sannsynlig kan være verdt å feste til hukommelsen, sammen med resten av årets lineup.
- I tillegg har vi et rendyrket program for hardrock og metal, kalt by: Larm Black, som bookes i samarbeid med en egen prosjektgruppe. Vi har også flere andre samarbeidskvelder under by:Larm-paraplyen, blant annet med Spotify, Distrikt, Ultima og London-kollektivet Ladies Music Pub. Alle disse samarbeidskveldene programmeres i tett dialog med partnerne på hver kveld.
- Resten programmeres av meg, med noe innspill fra samarbeidspartnere og rådgivere. Prosessen for å booke artistene er alt fra tips fra bookingagenter, til at jeg finner dem selv og booker direkte. Det er flere artister på årets plakat som ikke har et apparat rundt seg.
Ulike samarbeid med store og små aktører
by:Larm er en todelt festival, hvorav det på dagtid foregår paneldebatter og samtaler rundt fokus-elementer i dagens musikkbransje, og på kveldstid kjøres konserter rundt omkring på Oslo sine ulike konsertscener. Siden dette er en bransjefestival er det naturlig at festivalen gir plass til ulike deler av musikkbransjens aktører i gjennomføringen av festivalen, og i år har by:Larm samlet både små og store aktører med egne scenekvelder på ulike scener hvor de står for programmet selv.
På Kulturkirken Jakob finner vi i år, for første gang med egen scene, Spotify, som vil presentere artister fra Fresh Find Nordics.
- Vi hadde et samarbeid med Spotify i fjor på konferanseprogrammet vårt, og begge parter var veldig fornøyde med det vi fikk til da. Derfor har vi videreutviklet samarbeidet i år til å også innta live-delen av programmet. I Kulturkirken Jakob skal Tolou, Kissimjau, Carlina de Place og Izza Gara spille, som alle er artister som er å finne på Spotify sin spilleliste Fresh Find Nordics.
På fredagen har Distrikt fått frie tøyler på Rockefeller, med artistene Il Mago Del Gelato, Safario, Vettche, Jesper Jenset og William Gamborg.
- I tillegg til å gjøre samarbeid med store aktører som Spotify har vi alltid heiet på underdogs i by:Larm, og Distrikt har vist seg de siste årene å være en av de mer fremoverlente, selvstendige bookingbyråene vi har her i Norge. De presenterer i år et utvalg fra stallen sin på Rockefeller, som man kan se enten med by:Larm-pass eller egen billett. Jeg vet at Distrikt har store planer for kvelden.
Noe for enhver
Med over 90 artister og band rundt omkring i Oslo sentrum finner en noe for enhver interesse på årets program. Alt fra metal til pop til jazz til elektronika er representert, og en slik sjangerspredning er noe Posner ser på som viktig.
- At vi gir plass til både kommers og nisje, for her skal det være noe for enhver. Programmet skal føles relevant både i Norge og i internasjonal kontekst, noe jeg mener vi har fått til.
Utover sjangerspredning er også årets lineup godt kjønnsbalansert, som spesielt de større festivalene de siste årene har blitt kritisert for å ikke ha hatt fokus på.
- Det viktigste for meg er å fronte god musikk. Vi har en historie som en av de få aktørene i festivalbransjen som faktisk klarer å holde en balansert kjønnsfordeling i programmet, og i år har det skjedd mer eller mindre uten at jeg har sjekket tallene underveis, som føles bra og naturlig.
Nytt festivalområde
I sentrum av festivalen er området rundt Blå på Akerselva og i tillegg til scenene publikum allerede kjenner til, blir det i år scene på uteserveringen til Blå, oppe i andreetasjelokalet Himmel og et utvidet område omkring alt dette. Festivalen har gitt dette området «Dumpa», og dette er første steg i etableringen av et nytt festivalområde.
- «Dumpa» er området i Brenneriveien som omfatter scenene Blå, Ingensteds og Indigo. Dette området har gradvis gjennom de siste årene utviklet seg til å bli festivalens sentrum, og i år legger vi enda mer trykk i «Dumpa» med innføring av de nye scenene Himmel og uteserveringen på Blå. Herfra er det kort avstand til de andre scenene som Revolver, Kulturkirken Jakob, Vulkan Arena og Pokalen.
Til slutt spurte vi Posner om hvilke forventninger han har til by:larm 2024, hvor han kort svarte.
- Det blir kok.
Noe vi selv også mildt sagt forventer, og det er bare å glede seg til tre dager med real musikkfest.